Tjänsten som hjälper dig att resa mer miljövänligt

Ta tåget till konferensen! Foto: Inlandsbanan.

Just nu är många av mina vänner och bekanta i Thailand eller andra varma länder. Jag skulle ljuga om jag skrev att jag inte var aningen avundsjuk vid tanken på värmande sol och salta bad…
Samtidigt har vi tagit beslutet att inte flyga utomlands varje år – för miljöns skull. Ett beslut som jag är stolt över.

Att flyga mindre tycker jag är svårast när det gäller miljöfrågan. Jag älskar att se nya landskap och träffa nya människor – gärna där det är varmt och soligt! Därför blir jag så glad varje gång jag läser om framgångar på temat ”hållbart resande”.

Till exempel tycker jag att tjänsten Spacetime verkar helt lysande – bortsett från det faktum att den inte finns tillgänglig för privatpersoner än. Vilket förstås är ett ganska viktigt aber…
Så här funkar den i alla fall för organisationer (och kan tjänsteresorna bli mer hållbara är förstås miljövinsten stor):

Den digitala plattformen Spacetime är öppen och molnbaserad och gör det möjligt för användaren att boka det smartaste resealternativet från en destination till en annan. Man skriver helt enkelt in start- och slutdestination och får då en lista över möjliga sätt att resa – plus info om lokaltrafik, kostnad, koldioxidutsläpp och ev kaloriförbränning. Tjänsten kopplar samman alla system kring resande inom organisationen, exempelvis ekonomisystem för kontering. Tjänsten gör det också möjligt att koppla till tjänster som exempelvis hyrbilar och bilpooler.

– Det påminner lite om en reseplanerare med den skillnaden att tjänsten är anpassad till den specifika organisationens förutsättningar och att man kan boka resurser och köpa biljetter i den. Dessutom signalerar systemet om någon annan i organisationen ska resa samma sträcka vid samma tid, något som underlättar för samåkande som också skonar miljön, berättar Gunnar Granberg, vd för Spacetime.

I dagsläget används Spacetime av bland andra Landstinget i Kalmar län, Järfälla och Ekerö kommun samt ett antal länsstyrelser. Tanken är att tjänsten i framtiden – tada! – ska kunna användas även av privatpersoner.