Ikea och Max satsar stort för att minska sin påverkan på miljön

Ibland blir jag faktiskt imponerad över handlingskraften hos svenska företag. I en tid då jag upplever att miljöfrågan diskuteras alldeles för lite av våra politiker går både Ikea och Max ut med att företagen har som mål att bli klimatpositiva. Det innebär att företagen ska minska sina utsläpp av växthusgaser mer än vad de ger upphov till!

Hur ska det gå till då? Enligt Ikea så här:

  • Alla engångsartiklar av plast (sugrör, muggar, engångsbestick…) ska bort till år 2020.
  • Designa produkter så att de kan få ett så långt liv som möjligt och samtidigt lätt kan återanvändas eller återvinnas.
  • Ordna så att alla hemleveranser har nollutsläpp.
  • Minska klimatavtrycket per product med 70 procent.
  • Exempel på produkter som Ikea utvecklar är en vattenkran som minskar vattenåtgången med upp till 90 procent och texilier som kan bidra till att rena luften.

Möbeljätten vill också satsa på prisvärda solpaneler till kunderna.

Max vill minska halterna av klimatgaser i atmosfären genom att kompensera för 100 procent av utsläppen och dessutom binda minst ytterligare 10 procent genom trädplantering. Hittills har åtgärderna bland annat sett ut så här:

  • El från vindkraft.
  • Återvinning av frityrolja.
  • Flera vegetariska hamburgeralternativ.

På så sätt har Max, enligt egna uppgifter, minskat produkternas totala utsläpp av klimatgaser med 18 procent per tjänad krona.

PS. Bilden kommer från Ikeas kollektion Hjärtelig, där produkterna är gjorda av lin, bomull från mer hållbara odlingar, rotting, sjögräs, kork och massiv furu. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *